Strana A
01. PIESEŇ Z HÔĽ
02. SVADBA NA MEDVEDEJ LÚKE
03. POSLEDNÝ JARMOK V RADVANI
Strana B
01. PRIADKY
02. DOLU VÁHOM
03. VO ZVOLENE ZVONY ZVONIA
FERMÁTA: František Griglák, Tomáš Berka, Anton Jaro, Cyril Zeleňák, Milan Tedla a.h.
"Ak by sme mali nahrať druhú LP platňu, vynasnažíme sa ju technicky obohatiť; zvuk na tej prvej bol príliš striedmy - chceme viac farieb. Urobili sme predsa kus práce, sme o krok ďalej, a tak by som si prial, aby ten prvý album bol už len historický." Takéto želanie, splnené vydaním druhej platne, vyslovil vedúci skupiny Fermáta František Griglák v rozhovore uverejnenom v časopise Melódie. Už samotný fakt realizácie druhej platne mladej formácie (Fermáta vznikla r. 1973) zreteľne ukazuje, že hudobné vydavateľstvo bolo spokojné s ohlasom prvej „historickej", o ktorú prejavili veľký záujem priaznivci súčasného džez-rocku a to tak v Československu, ako aj v zahraničí. V čase, ktorý uplynul medzi nahraním dvoch platní, hudobníci Fermáty usilovne hľadali ďalšie možnosti prehĺbenia svojho výrazu. Snaha o originálnu, svojbytnú polohu hudobnej výpovede ich priviedla na myšlienku zaradiť niektoré prvky slovenského folklóru do džez-rockového konceptu. Je síce pravda, že v zahraničnom i domácom džeze poznáme v oblasti absorbovania folklórnych prvkov mnoho viac či menej úspešných pokusov. Táto skutočnosť však nijako neoslabuje fakt, že v československom džez-rocku práve nová platňa Fermáty prináša doteraz najucelenejší pokus o syntézu s prvkami domáceho folklóru. Zaujímavá koncepcia by sama osebe nestačila; dôležitá je presvedčivosť realizácie. V tomto smere bude najlepšie, keď si každý poslucháč sám vytvorí názor; veď jednou z príťažlivých stránok platne Pieseň z hôľ je provokovanie k zamysleniu i k polemike. Istotne však i náročný poslucháč ocení vynaliezavé využitie možností zvukovej techniky; zážitkom je funkčné uplatnenie farebných možností elektrofonických nástrojov v spojení so stereoefektom pri zvukových plochách pripomínajúcich typické akustické javy prírody (ozvena v horách, tečúci potok, víchrica a pod.). Fermáta sa dôsledne vyhýba obvyklému spôsobu rockových a džezových úprav ľudových piesní a jednotlivé prvky folklóru organicky včleňuje do vlastného hudobného jazyka.
Ján Lauko: Recording director
Juraj Filo: Sound and Cut
Štefan Danko: Responsible editor
Notes © Igor Wasserberger 1976
Design © Rastislav Majdlen 1976
Photo © Tibor Borský 1976
© 1977 OPUS